Kostin käyttöä haittaavat virheet jatkuvat – selvitys- ja korjaustyö käynnissä

Konkurssiasiamiehen toimisto

Konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden asianhallintajärjestelmä (Kosti) otettiin uudistettuna käyttöön syyskuussa 2023. Useista järjestelmän korjauspaketeista huolimatta käyttöä haittaavia ja sitä vaarantavia virheitä on edelleen järjestelmässä. Konkurssiasiamiehen toimisto kehottaa käyttäjiä olemaan välittömästi yhteydessä oikeusrekisterikeskuksen (ORK) Kostitukeen, mikäli Kosti ei vaikuta toimivan siten kuin pitäisi. Siirry Kostituen lomakkeelle Konkurssiasiamiehen toimiston verkkosivujen kautta, kohta Tee Kostin tukipyyntö.

Muun muassa seuraavia virhetilanteita on havaittu:

  • Konkurssi- tai yrityssaneerausmenettelyn asianosainen ei välttämättä pääse kirjautumaan kysymyksessä olevaan menettelyyn.
  • Joissain tapauksissa konkurssi- tai yrityssaneerausmenettelyssä velkojaksi ja velkojan asiamieheksi merkittyjen roolit ovat sekoittuneet keskenään. Huom! Velkojan asiamies ei saa tällöin Kostista tilaamiaan ilmoituksia.
  • Joistain menettelyistä puuttuvat määräajat, esimerkiksi tulevien vuosiselontekojen määräajat. Pesänhoitaja ei tällöin pysty seuraamaan menettelyyn liittyviä määräaikoja.
  • Järjestelmä ilmoittaa, että asiakirjan tallennus ei onnistunut. Tosiasiassa tallentaminen on kuitenkin saattanut onnistua, jolloin sama asiakirja on virheilmoituksen vuoksi lisätty Kostiin useampaan kertaan. Lisäksi on ilmennyt ongelmia ylimääräisten asiakirjojen poistamisessa.

Lisätietoja konkurssiasiamies(@)oikeus.fi

Lisää uutisia