Fel som stör användningen av Kosti fortsätter – utrednings- och reparationsarbete pågår
Konkursombudsmannens byrå
Ärendehanteringssystemet för konkurs- och företagssaneringsärenden (Kosti) togs i bruk i förnyad form i september 2023. Trots flera reparationspaket för systemet finns det fortfarande fel i systemet som stör och äventyrar användningen. Konkursombudsmannens byrå uppmanar användarna att omedelbart kontakta rättsregistercentralens (RRC) Kostistöd, om Kosti inte verkar fungera som det borde. Gå till Kostistödets blankett via konkursombudsmannens byrås webbplats, punkten ”Tee Kostin tukipyyntö”.
Bland annat följande felsituationer har observerats:
- En part i konkurs- eller företagssaneringsförfarandet kan inte nödvändigtvis logga in i förfarandet i fråga.
- I vissa fall har rollerna för borgenären och borgenärens ombud blandats ihop i konkurs- eller företagssaneringsförfarandet. Obs! Borgenärens ombud får då inte meddelanden som han eller hon beställt från Kosti.
- Vissa förfaranden saknar tidsfrister, till exempel tidsfrister för kommande årsredogörelser. Boförvaltaren kan då inte följa upp tidsfristerna i anslutning till förfarandet.
- Systemet meddelar att dokumentet inte har sparats. I själva verket kan det ändå ha sparats och då har samma dokument lagts till flera gånger i Kosti på grund av felmeddelandet. Dessutom har det uppstått problem med att ta bort överflödiga dokument.
Mer information konkurssiasiamies (@) oikeus.fi