Konkursombudsmannen främjar god boförvaltningssed och övervakar boförvaltarnas verksamhet
Under den senaste tiden har det i vissa kommunikationskanaler getts vilseledande och osaklig information om skötseln av konkursbon och övervakningen av förvaltningen av konkursbon. Konkursombudsmannens byrå vill således redogöra för grunderna för sin verksamhet.
Konkursombudsmannens uppgift grundar sig på lagen om övervakning av förvaltningen av konkursbon. Konkursombudsmannen ska främja och utveckla god boförvaltningssed och övervaka att boförvaltarna handlar på det sätt som lagen och god boförvaltningssed förutsätter. Syftet med konkursombudsmannens byrås verksamhet är också att i samarbete med andra myndigheter förebygga ekonomisk brottslighet i samband med konkurser. Dessutom ska konkursombudsmannen följa verkställandet av företagssanerings-förfaranden och vid sidan av borgenärsdelegationen övervaka att utredarna sköter sina uppgifter på behörigt sätt.
Det finländska insolvenssystemet fungerar tillförlitligt och effektivt. Övervakningen säkerställer att parternas rättigheter och skyldigheter samt lag och rättvisa förverkligas i samband med konkurs- och företagssane¬rings¬förfarande samt förebygger ekonomiskt missbruk och möjligheter att utnyttja förfarandena.
Konkursombudsmannens verktyg för att bekämpa och förebygga ekonomiska brott i samband med konkur¬ser är särskild granskning som betalas av statens medel av gäldenärens och konkursboets förvaltning, räkenskaper och verksamhet samt offentliga utredningar av konkursbon.
Konkursombudsmannens byrås verksamhet grundar sig förutom på lagstiftning även på planering och utveckling av verksamheten under justitieministeriets resultatstyrning. Byrån har sex ordinarie konkurs-överinspektörstjänster och var och en av dem har ansvar för ett eget övervakningsområde. Vid sidan av det regelbundna övervakningsarbetet på eget initiativ behandlar vi domstolarnas begäran om utlåtande samt anmälningar om boförvaltarnas och utredarnas verksamhet. En anmälan kan lämnas till konkurssiasiamies(at)oikeus.fi.
Eftersom våra befogenheter gäller anhängiga konkurs- och saneringsförfaranden behandlar vi i första hand de anmälningar och begäran om åtgärder som parterna (gäldenären och borgenärerna) gjort om sådana förfaranden. Vårt mål är att lösa begäran inom en behandlingstid på sex månader. Den genomsnittliga handläggningstiden under första hälften av 2024 var sex månader. I övervakningsarbetet bedömer och beaktar vi också andra anmälningar, men vår verksamhet grundar sig inte på enskilda, sporadiska miss-tankar. Vi informerar regelbundet om vår verksamhet på vår webbplats.
Konkursombudsmannen bistås av delegationen för konkursärenden som tillsatts av justitieministeriet. Delegationens rekommendationer har en central ställning i utvecklingen av en god boförvaltnings- och saneringssed.
Mer information konkurssiasiamies(a)oikeus.fi