Konkursombudsmannens byrå har uppdaterat sina anvisningar för små upphandlingar

Konkursombudsmannens byrå

Konkursombudsmannens byrå (KAM) har i januari den 23.1.2025 uppdaterat sina interna anvisningar för små upphandlingar. Det är fråga om särskilda granskningar av gäldenären och konkursboet samt om fullgörande av gäldenärens bokföring som grundar sig på bestämmelserna i 5 § i lagen om övervakning av förvaltningen av konkursbon.

 Utgångspunkten för upphandlingar i anslutning till de nämnda bestämmelserna är konkurrensutsättning mellan minst tre tjänsteleverantörer. Undantag från detta kommer främst i fråga vid fullgörande av gäldenärens bokföring. I dessa har kostnaden varit låg (i genomsnitt 800–1 500 euro (moms 0 %)) och det är ofta ändamålsenligt att den som skött gäldenärens bokföring också fullgör den. Boförvaltaren diskuterar om konkursboets situation och hur ärendet framskrider med konkursöverinspektören på samma sätt som tidigare.

Boförvaltaren skickar anbudsförfrågningar till potentiella tjänsteleverantörer enligt överenskommelse med KAM. Anbudsförfrågan ska innehålla

  • kravet på att granskaren ska vara ojävig samt att en revisor ansvarar för granskningen,
  • definiering av inspektionsobjektet, dess omfattning och prioriteringar,
  • tidtabellen för och rapporteringen om färdigställandet av granskningen,
  • begäran om att ange ett fast pris och eventuella extra kostnader (om priset anges inom variationsintervallet, som grund för beslutsfattandet tas maximiintervallet),
  • tidsfrist för lämnande av anbud,
  • begäran om att ange grunderna för och priset på eventuellt extra arbete samt
  • andra avtalsvillkor.

Boförvaltaren skickar samtidigt anbudsbegäran samt inkomna anbud/meddelanden till konkursöverinspektören, om ingen lämnar något anbud. Byråchefen fattar beslut om fullgörande av granskningen/bokföringen på föredragning av konkursöverinspektören. 

Mer information: byråchef Pekka Pulkamo, tfn 02956 65125, konkurssiasiamies(at)oikeus.fi

Mera meddelande