19 Rådgivning och handledning för gäldenärer i företagssaneringsförfarande

1. Allmänt

Utredaren ska genast efter att saneringen börjat ge gäldenärens representanter, ekonomiförvaltning och andra nyckelpersoner tillräckliga uppgifter och anvisningar om saneringsförfarandet. Dessa omfattar bland annat uppgifter om förfarandets olika skeden och tidsplan, förfarandets rättsverkningar såsom förbud mot betalning, indrivning och ställande av säkerhet samt gäldenärens skyldighet att samarbeta och begränsningar av bestämmanderätten under förfarandet.

I början av förfarandet och alltid på begäran av gäldenären ska utredaren lämna en utredning över grunden för sitt arvode och förhandla med gäldenären om vilka principer som ska iakttas vid inhämtning av eventuell sakkunnighjälp och då utredaren betalar arvoden till de sakkunniga. Utredaren ska också uppskatta de totala kostnaderna för saneringsförfarandet. Till de totala kostnaderna räknas utredarens arvode, kostnader för anlitande av sakkunniga och övriga saneringskostnader under saneringsförfarandet. Utredaren ska lägga fram en ny uppskattning, om det senare finns tecken på att kostnaderna kommer att överstiga den ursprungliga uppskattningen (ks. FSL 11 § 3 mom.).

Det bör observeras att utredarens uppgift inte är att verka som ombud eller rådgivare för gäldenärsbolaget, utan att åstadkomma ett saneringsprogram som domstolen kan fastställa och att bevaka borgenärernas intressen.

2. Broschyr om företagssaneringsförfarande

Delegationen för konkursärenden rekommenderar att utredaren ger broschyren för gäldenärer i saneringsförfarande, som bifogats denna rekommendation, genast när saneringsförfarandet inletts.

3. Inledande samtal

Det är även tillrådigt att utredaren arrangerar ett inledande samtal, där det är skäl att behandla åtminstone följande saker:

  • Företagets ägarförhållanden och närståendekrets
  • Gäldenärens ekonomiska situation
  • De uppgifter och handlingar som är nödvändiga för att utreda den ekonomiska situationen och de beräkningar och planer som ska uppgöras
  • Principer som ska följas vid betalningen av skulder (sanerings-/nya skulder och skillnader mellan dessa)
  • Förbud mot betalning av skulder och undantag till dessa
  • Begränsningar av gäldenärens bestämmanderätt
  • Gäldenärens skyldighet att lämna uppgifter och att samarbeta och praxis för hur uppgifterna ska lämnas
  • Saneringsförfarandets förlopp och tidsplan
  • Preliminära synpunkter på saneringsåtgärderna för företaget
  • Behovet att ge information om att saneringsförfarandet börjat och att verksamheten fortsätter till kunder, varuleverantörer eller andra intressentgrupper och den som sköter informationen.
  • Tidsplanen för nödvändiga tilläggsutredningar
  • En utredning över utredarens arvode och övriga saneringskostnader och beräkningsprinciperna

Det rekommenderas att en promemoria eller ett protokoll över det inledande samtalet görs upp och överlämnas till gäldenären.

4. Information under förfarandet

Utredaren ska medan förfarandet pågår ge gäldenären uppgifter om omständigheter som påverkar saneringen, inklusive grunder för att avbryta förfarandet.

Utredaren ska ge gäldenären uppgifter om uppdrag som överlämnats till sakkunniga och de uppskattade kostnaderna för dessa. I anknytning till granskningen av gäldenärens verksamhet ska utredaren informera gäldenären om behovet av granskning och ge en uppskattning av kostnaderna för granskningen

Helsingfors den 12 mars 2024


Kari Jaatinen Marina Vatanen
ordförande sekreterare

BILAGA Broschyren "Gäldenär i företagssaneringsförfarande"


Publicerad 14.3.2024