Kosti – vanliga frågor
Inloggning och fullmakter
Problemet beror troligen på att behörigheterna inte stämmer.
Instruktioner för att ge fullmakter hittar du på den här sidan , punkt uträttande av ärenden för ett samfund.
Borgenären loggar in i Kosti. Instruktioner för inloggning finns på den här sidan.
Vänligen observera att granskning av uppgifter om ett konkurs- eller företagssaneringsförfarande förutsätter att
- boförvaltaren eller utredaren har sparat borgenären som part i ifrågavarande förfarandet i Kosti samt
- antecknat FO-numret eller personbeteckningen (om borgenären är en privatperson) i borgenärens uppgifter.
Ja.
Att få fullmakt i Suomi.fi-tjänsten är en förutsättning till att kunna logga in i Kosti och lägga till dokument och uppgifter om parter. Se instruktionen för att ge fullmakter . Mer information om att ge fullmakter som företag eller samfund finns på den här sidan . Om du anställer personal, ska även de få en fullmakt.
Ett konkursbo eller en företagssanering syns inte i Kosti
Boförvaltaren eller utredaren kan endast se anhängiga förfaranden i huvudvyn. Förfarandet raderas dock inte från Kosti då det upphör, utan enbart statusen ändras. Avslutade förfaranden kan sökas med funktionen för konkurssökning och företagssaneringssökning. Välj alternativet avslutad i sökformulärets statusfält.
Det är fortfarande möjligt att lägga till dokument och metadata till förfarandet.
Se först den föregående frågan. Konkursen anses vara avslutad i Kosti om den har lagts ned, förfallit, beslutet att försätta gäldenären i konkurs har upphävts, avtalet bekräftats eller slutredovisningen godkänts. Förfarandets uppgifter och dokument förvaras i Kosti under hela förfarandet och som regel i 10 år efter att förfarandet avslutats. Om ett saneringsprogram har fastställts i saneringsförfarandet, sparas dokumenten och uppgifterna i 10 år från den dag då beslutet om fastställande av saneringsprogrammet fattades.
Inledda konkurser och företagssaneringar uppdateras i Kosti-systemet från konkurs- och företagssaneringsregistret som rättsregistercentralen administrerar. Boförvaltaren och utredaren kan se förfarandet dagen efter förfarandet inleddes.
Borgenärens behörighet till ett visst konkurs- eller företagssaneringsförfarande förutsätter att borgenären är antecknad i Kosti som borgenär i förfarandet i fråga. Boförvaltaren eller utredaren antecknar de största borgenärerna i Kosti efter konkursen har börjat. Andra borgenärer antecknas i Kosti i allmänhet endast på begäran av borgenären. Ni bör alltså kontakta boförvaltaren och be att ni antecknas som en borgenär i det ifrågavarande konkursförfarandet i Kosti. För detta uppge borgenärens namn, e-postadress och FO-nummer till boförvaltaren. Om ni inte har ett FO-nummer, ska ni ge er personbeteckning till boförvaltaren.
Borgenären kan inte själv anteckna sig som borgenär i ett konkurs- eller företagssaneringsförfarande. Detta beror på att de dokument som finns i Kosti endast är avsedda för parterna i konkursförfarandet i fråga.
Uppgifter om parter
Nej. Om boförvaltaren på begäran av gäldenärens företrädare antecknar en gäldenär i sammanslutningsform i Kosti, anges sammanslutningens namn som gäldenärens namn.
Borgenären kan anteckna totalt tre e-postadresser i Kosti och meddelanden från Kosti skickas till dessa adresser.
En utländsk borgenär kan inte använda Kosti, eftersom ett finländskt FO-nummer krävs för identifiering. En utländsk borgenär kan alltså inte se uppgifter eller dokument som finns i Kosti. Om boförvaltaren vill använda Kosti endast för att skicka meddelanden och bilagor till en utländsk borgenär, kan boförvaltaren anteckna den utländska borgenärens namn och e-postadress i Kosti och skicka meddelanden till borgenären på normalt sätt.
Om den utländska borgenären använder ett finländskt ombud, antecknas den utländska borgenärens namn i Kosti och det ombud som borgenären anlitar antecknas som ombud. Om ombudet antecknas i Kosti motsvarande uppgifter som om finländska borgenärer.
Samtliga NTM-centraler har samma FO-nummer: 2296962-1.
Borgenärens FO-nummer framgår i allmänhet av borgenärens faktura eller brevblankett. FO-nummer för näringsidkare som antecknats i handelsregistret kan även sökas i Patent- och registerstyrelsens och Skatteförvaltningens gemensamma företags- och organisationsdatasystem. Det är avgiftsfritt att använda tjänsten och den kräver inte registrering.
I oklara fall finns det skäl att fråga efter borgenärens FO-nummer direkt av borgenären.
Dokument
Nej, om du väljer dokumenttyp Brottshandling när du sparar utredningsbegäran i Kosti. Då visas utredningsbegäran endast för konkursombudsmannens byrå och boförvaltaren i Kosti.
Förfarandets uppgifter och dokument förvaras i Kosti under hela förfarandet och som regel i 10 år efter att förfarandet avslutats. Till exempel förvaras uppgifterna och dokumenten för fullödiga konkurser i 10 år från den dag då slutredovisningen godkänts. Om ett saneringsprogram har fastställts i saneringsförfarandet, sparas dokumenten och uppgifterna i 10 år från den dag då beslutet om fastställande av saneringsprogrammet fattades.
Dokumenten och uppgifterna kan användas av alla parter i Kosti under hela förvaringstiden.
Information om och leverans av dokument
Nej. Det räcker att ett dokument som ska skickas till konkursombudsmannen sparas i Kosti.
Nej. Boförvaltaren och utredaren måste skicka ansökningar och andra dokument direkt till tingsrätten. Användare i Kosti är boförvaltare, utredare, borgenärer, gäldenär och konkursombudsmannens byrå.
Dokumentet kan levereras från Kosti till en part i förfarandet antingen genom att skicka en länk till dokumentet per e-post eller att skicka dokumentet som en bilaga i ett e-postmeddelande till parten.
Skicka länk per e-post
Användning av en länk förutsätter att parten kan logga in i Kosti. Ett dokument som sparats i Kosti och som skickats som länk anses ha blivit levererat till parten om följande villkoren uppfylls:
- Parten har antecknats i Kosti;
- Partens FO-nummer eller personbeteckning har antecknats i Kosti;
- Partens e-postadress har antecknats i Kosti;
- Boförvaltaren/utredaren skickar till parten ett e-postmeddelande som innehåller en länk samt uppgift om att det ifrågavarande dokumentet har sparats i Kosti.
Skicka en bilaga per e-post
Att läsa en bilaga kräver inte att parten loggar in i Kosti. Ett dokument som skickats som bilaga från Kosti anses ha blivit levererat till parten om följande villkoren uppfylls:
- Parten har antecknats i Kosti;
- Partens e-postadress har antecknats i Kosti;
- Boförvaltaren/utredaren skickar ett e-postmeddelande med dokumentet som bilaga till parten.
Observera att boförvaltaren/utredaren inte kan hämta bilagan från Kosti utan den hämtas från avsändarens eget informationssystem.
Se frågan om borgenärens e-postadresser ovan (Uppgifter om parter).
Meddelanden i Kosti
Ja, om boförvaltaren sparar borgenärens namn och e-postadress (1. e-postfält) samtidigt i Kosti. Kosti skickar automatiskt ett meddelande om att borgenären lagts till i konkursen i fråga till e-postadressen.
Om boförvaltaren däremot först sparar borgenärens namn och senare lägger till en e-postadress i borgenärens uppgifter, skickar Kosti inte ett meddelande till borgenären.
Boförvaltaren kan spara en ny fristdag för gäldenärsutredningen på fliken Metadata i Kosti.