Tillgänglighetsutlåtande för Konkurssiasiamies.fi
Webbplatsen Konkurssiasiamies.fi omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Enligt lagen ska webbtjänster för den offentliga förvaltningen vara tillgängliga, vilket betyder att alla ska ha lika möjligheter att använda dem.
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller webbplatsen konkurssiasiamies.fi. I detta utlåtande berättar vi om tillgängligheten på webbplatsen, vilka brister det finns i tillgängligheten och hur du kan ge oss respons om tillgängligheten till tjänsten.
Tillgänglighetsstatus
Tillgängligheten i denna digitala tjänst har bedömts av en utomstående expert i december 2024. Enligt bedömningen uppfyller webbplatsen de tillgänglighetskriterier på nivå A och AA som krävs enligt lag (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG 2.1).
Tillgänglighet uppfylls inte för ett fåtal dokument (kriterier: 1.1.1, 1.3.1, 1.4.1, 1.4.3, 1.4.4, ):
- Det finns några bilder på webbplatsen vars kontraster och teckenstorlek inte räcker till. Samma innehåll berättas dock i grunden i texten.
- Det finns brister i metadata för PDF-filer. Den elektroniska signaturen är inte läsbar av en skärmläsare och kontrasterna i den gula sidfoten i vissa pdf-filer är inte tillräckliga. Inte alla PDF-filer har en dokumenttitel definierad i sina metadata.
- Språket för dokumenten är inte definierat i metadata. Detta har ändrats efter 2020, men det finns fel i dokument tidigare än så.
Vi beaktar tillgängligheten vid skapandet av innehåll och vid utveckling av webbplatsen. Dessutom bedöms tillgängligheten regelbundet genom kvalitetsrevisioner.
Respons om tillgängligheten
Vi tar gärna emot kommentarer och förbättringsförslag som gäller webbplatsens tillgänglighet. Du kan sända respons per e-post till konkurssiasiamies(a)oikeus.fi. Berätta i meddelandet vilken webbsida responsen gäller (webbadress) och beskriv problemet så noggrant som möjligt. .
Tillsynsmyndighet
Om du upptäcker brister i tillgängligheten på webbplatsen, kontakta i första hand webbplatsens administratör. Svaret kan dröja 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte fått något svar inom 14 dagar, kan du anmäla bristen till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På verkets webbplats finns anvisningar om hur du anmäler bristande tillgänglighet och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000